10 Ogos 2009

Tujuan Dan Matlamat Usrah...

Tujuan usrah dijalankan adalah untuk memberi kefahaman yang benar dan jelas terhadap tasawwur islam kepada setiap anggota usrah. kefahaman yang diberikan oleh naqib akan meningkatkat penghayatan dalam amalan-amalan islam dan dapat menghidupkan tanggungjawab untuk menjaga dan mempertahankan kemuliaan islam dari segenap segi. bilamana tanggungjawab ini menjadi satu tiang didalam diri setiap ahli, maka jalinan antara sesama ahli menjadi kukuh dan mantap. Ikatan ukhwah sesama ahli usrah juga akan memupuk semangat bertindak/melakukan sesuatu yang tidak akan lari dari skop yang diterapkan didalam usrah. Semangat persaudaraan sesama ahli usrah akan memberikan impak yang besar ya'ni mereka akan sentiasa berada didalam jamaah walau apa keadaan sekalipun. Segala keputusan yang dicapai didalam jemaah, setiap anggota akan melaksanakan tanpa merungut,ini kerna semangat bekerjasama yang mereka pupuk selama berada didalam usrah.

Usrah juga bertujuan untuk mencari bakat-bakat yang terpendam didalam setiap ahli usrah. Bakat-bakat ini akan dicungkil melalui pemahaman ilmu dan juga akhlak itu sendiri. Usrah dapat menilai tahap seseorang melalui sumber yang utama yaitu melalui percakapan dan akhlak peribadi seseorang. kebiasaannya, seseorang ketua itu lahir dari golongan ahli usrah, seseorang itu akan dinilai dari segi kelayakan, jujur dan ikhlas dalam memperjuangkan agama. Memastikan bahawa setiap saf pimpinan itu sentiasa berada dilandasan yang betul tanpa dicemari oleh pemikiran-pemikiran luar dari pimpinan yang dipegang. Setiap saf pimpinan itu hendaklah disedarkan dengan kegiatan-kegiatan musuh yang mungkin akan meresapi perkara-perkara sumbang didalam saf pimpinan.

Setiap saf pimpinan hendaklah berusaha meningkatkan bentuk penyusunan organisasi, baiki kesilapan saf pimpinan yang lepas kepada yang lebih baik lagi, setiap kesilapan yang dibaiki mampu menghadapi setiap tahap perjuangan tanpa diresapi oleh anasir pemecah dan golongan-golongan yang ingin melihat saf pimpinan berpecah.

Andai usrah itu berjalan dengan lancar tanpa diresapi oleh mana-mana anasir buruk, ana pasti dan yakin bahawa setiap saf pimpinan itu akan berjaya menggapai segala matlamat dan cita-cita dalam membentuk setiap peribadi muslim.




p/s - "andai ada yang tersilap, harap dibetulkan"

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

قَالَ رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : اَللّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِي شَامِنَا اَللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِيْ يَمَنِنَا، قَالُوْا: يَارَسُوْلَ اللهِ وَفِيْ نَجْدِنَا، قَالَ : اَللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِيْ شَامِنَا اَللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِيْ يَمَنِنَا، قَالُوْا : يَارَسُوْلَ اللهِ وَفِيْ نَجْدِنَا فَأَظُنُّهُ قَالَ فِي الثَّالِثَةِ هُنَاكَ الزَّلَازِلُ وَاْلفِتَنُ وَبِهَا يَطْلُعُ قَرْنُ الشَّيْطَانِ ( صحيح البخاري )

Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda : "Ya Allah, berkatilah Syam kami dan berkatilah Yaman kami”, mereka berkata: Ya Rasulullah, juga Najd kita..?, (Beliau diam tapi kemudian kembali berdoa): “Ya Allah, berkatilah Syam kami dan berkatilah Yaman kami” , mereka berkata: Ya Rasulullah, juga Najd kita..? ,( Rasulullah diam dan kembali berdoa ): “Ya Allah, berkatilah Syam kami dan berkatilah Yaman kami” , mereka berkata : Ya Rasulullah, juga Najd kami..??, beliau saw kemudian menjawab: “dari sana (Najd) akan muncul goncangan dan fitnah!, dan dari sana (Najd) akan muncul tanduk setan!." ( Shahih Al Bukhari)

Kafaratul Majlis