08 September 2009

SEBAT!!!

Dalam negara kita gempar dengan isu sebat, perkara ini timbul kerana kartika yang mengaku telah minum arak dan diminta untuk melaksanakan hukum-hukum islam keatsnya. oleh itu mahkamah syariah memerintahkan penjara kajang untuk menyebat kartika sebanyak 6 sebatan. yang malangnya, penjara kajang tidak ada tukang sebat cara islam. Sebat mengikut hukum islam bukannya seperti sebat yang selalu kita tengok yang dilaksanakan keats pesalah-pesalah di malaysia. berikut merupakan perbezaan antara sebat cara islam dan cara sivil :-

SEBAT CARA ISLAM
1. Panjang rotan tidak lebih 1.22 meter , tebal tidak lebih 1.25 sm
2. Jika pesalah hamil, hukuman dilaksanakan selepas 2 bulan melahirkan anak.
3. Sebatan tidak boleh kena muka, kepala, perut, dada atau bahagian sulit.
4. Pesalah lelaki disebat berdiri manakala perempuan dalam keadaan duduk.
5. Sebatan dengan kekuatan sederhana.
6. Tukang sebat tanpa mengangkat tangannya melebihi kepala.
7. Tidak melukakan kulit pesalah.

SEBAT CARA SIVIL
1. Rotan yang digunakan terdiri daripada berbagai-bagai saiz.
2. Pesalah akan ditanggalkan pakaiannya dan digantikan dengan pakaian cawat.
3. Pakaian cawat hanya menutupi bahagian kemaluan depan sahaja.
4. Bahagian daging punggung akan terdedah untuk disebat.
5. Pesalah akan dibaringkan secara berdiri pada patung yang dikhaskan dan diikat kedua kaki dan tangan.
6. Sesetengah tukang sebat menyebat dengan cara terus.
7. Sesetengah tukang sebat menyebat dengan cara sentapan.
8. Sebatan dengan cara sentapan lebih menyakitkan kerana pesalah dapat merasakan cebisan kulit tersentap keluar.

Sumber: http://www.tranungkite.net/v9/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=12665#297499

begitulah betapa Allah kasih terhadap hambanya yang melakukan kesilapan. sesungguhnya Allah menerima taubat seorang hamba yang melakukan kesilapan, baik yang seringan-ringan kaps mahupun seberat-berat gunung-ganang. sebat cara islam hanyalah untuk memberi kesedaran dan keinsafan terhadap manusia agar tidak mengulangi kesilapannya. Jadi amatlah wajar di Malaysia ini, pihak-pihak yang berwajib memberi pendedahan yang seluas-luasnya tentang hukum Allah ini. Ilmu tentang hukum Allah ini wajar diberi perhatian yang sewajarnya. Pihak yang berwajib perlu memberi pengetahuan kepada masyarakat, agar dihayati sedalam-dalamnya bukan ditentang sehebat-hebatnya. Kalau betullah kita umat islam yang sayangkan islam, marilah sama-sama kita menghayati hukum-hukum Allah yang terkandung didalam kitab suci Al-Quran dan mengamalkannya.insyaallah.

gambar dibawah ini menunjukkan cara sebatan yang dilakukan di indonesia....

sebat keatas lelaki

sebat keatas wanita


Ini pula sebat secara sivil yang diamalkan oleh Malaysia.



Begitulah kesan sebat mengikut undang-undang sivil. Islam tidak menyiksa umatnya yang melakukan kesilapan dengan sebegini rupa. Sebat cara islam hanyalah untuk memberi pengajaran kepada ummatnya.

Ketika zaman nabi, sebat dilakukan sebanya 40x terhadap yang meminum arak dengan menggunakan pelepah tamar. Tidak kita dengar nabi Muhammad memukul sehingga mencederakan.

Itulah kelebihan hukum-hukum islam. Ingatlah bahawa hukum-hukum islam adalah yang terbaik untuk memberi pengajaran kepada ummat manusia.Wallahua'lam.

kesalahan dan kesilapan harap ditegur.

Syed Ahmad Fitri Al-Yahya.
http://teratakalyahya.blogspot.com

3 ulasan:

  1. ya Rabbi takut tngok sebatan sivil..

    Yan

    BalasPadam
  2. em best la bce yg ni .. ni apat ni.. follow blog aku ok, kt www.IamApat.blogspot.com

    aku nk follow ko pnye, cemane ea? xde pn yg nk tekan follower tu...

    BalasPadam

قَالَ رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : اَللّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِي شَامِنَا اَللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِيْ يَمَنِنَا، قَالُوْا: يَارَسُوْلَ اللهِ وَفِيْ نَجْدِنَا، قَالَ : اَللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِيْ شَامِنَا اَللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِيْ يَمَنِنَا، قَالُوْا : يَارَسُوْلَ اللهِ وَفِيْ نَجْدِنَا فَأَظُنُّهُ قَالَ فِي الثَّالِثَةِ هُنَاكَ الزَّلَازِلُ وَاْلفِتَنُ وَبِهَا يَطْلُعُ قَرْنُ الشَّيْطَانِ ( صحيح البخاري )

Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda : "Ya Allah, berkatilah Syam kami dan berkatilah Yaman kami”, mereka berkata: Ya Rasulullah, juga Najd kita..?, (Beliau diam tapi kemudian kembali berdoa): “Ya Allah, berkatilah Syam kami dan berkatilah Yaman kami” , mereka berkata: Ya Rasulullah, juga Najd kita..? ,( Rasulullah diam dan kembali berdoa ): “Ya Allah, berkatilah Syam kami dan berkatilah Yaman kami” , mereka berkata : Ya Rasulullah, juga Najd kami..??, beliau saw kemudian menjawab: “dari sana (Najd) akan muncul goncangan dan fitnah!, dan dari sana (Najd) akan muncul tanduk setan!." ( Shahih Al Bukhari)

Kafaratul Majlis