07 September 2010

Teratak Bicara : Raya Oh Raya

Assalamualaikum semua..

Di kesempatan ini ana ingin mengucapkan selamat ahri raya kepada semua pembaca-pembaca blog ana ni, walaupun silent reader sekalipun. Tak lupa jua kepada sesiapa yang mengenali diri ana ni, ana ingin mengucapkan selamat hari raya. Maaf zahir dan batin. Ada jugak manusia yang hanya maafkan zahir saja. Tak ke pelik.huhu.. Kalau zahir saja tu menandakan anda tidak ikhlas maminta maaf. Mungkin kita tidak tahu, kita pernah buat orang terasa hati kan. So, seharusnya kita minta maaf biarlah zahir dan batin, semua sekali, baru puas hati.

Ana tak sempat nak buat kad raya, mungkin esok atau lusa ana postkan kad raya. Tak la cantik sangat, simple-simple jer.

Andai jari tak sempat berjabat,

Andai kata tak sempat bertatap,

Seiring beduk telah bergema,

Seruan takbir kian berkumandang,

Ku aturkan salam kemaafan,

Hari lebaran kian menjelang,

Jika ada kata yang khilaf,

Membekas lara di hati,

Mohon maaf zahir dan batin.

 

Moga raya tahun ini memberi seribu makna dan seribu kenangan buat kita semua.

2 ulasan:

قَالَ رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : اَللّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِي شَامِنَا اَللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِيْ يَمَنِنَا، قَالُوْا: يَارَسُوْلَ اللهِ وَفِيْ نَجْدِنَا، قَالَ : اَللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِيْ شَامِنَا اَللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِيْ يَمَنِنَا، قَالُوْا : يَارَسُوْلَ اللهِ وَفِيْ نَجْدِنَا فَأَظُنُّهُ قَالَ فِي الثَّالِثَةِ هُنَاكَ الزَّلَازِلُ وَاْلفِتَنُ وَبِهَا يَطْلُعُ قَرْنُ الشَّيْطَانِ ( صحيح البخاري )

Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda : "Ya Allah, berkatilah Syam kami dan berkatilah Yaman kami”, mereka berkata: Ya Rasulullah, juga Najd kita..?, (Beliau diam tapi kemudian kembali berdoa): “Ya Allah, berkatilah Syam kami dan berkatilah Yaman kami” , mereka berkata: Ya Rasulullah, juga Najd kita..? ,( Rasulullah diam dan kembali berdoa ): “Ya Allah, berkatilah Syam kami dan berkatilah Yaman kami” , mereka berkata : Ya Rasulullah, juga Najd kami..??, beliau saw kemudian menjawab: “dari sana (Najd) akan muncul goncangan dan fitnah!, dan dari sana (Najd) akan muncul tanduk setan!." ( Shahih Al Bukhari)

Kafaratul Majlis